Snabbskola i onlineshopping

Butiker stänger och e-handlar öppnar i rasande fart. Specialerbjudanden, rabattkoder och kundservicekontakter – shoppingen online introducerar kunden för flera nya och unika fenomen som det är viktigt att vara uppmärksam på. Vi kan hjälpa dig i shoppingdjungeln på internet – såhär blir du en bättre onlineshoppare.

Här är några tips för hur du blir mer effektiv, och undviker fällor, då du handlar på internet:

  • Samla på specialerbjudanden. Utnyttja alla reor och rabatter du kan! Det kan kännas som att det är omöjligt att sålla bland den enorma mängd med erbjudanden som finns därute. Lyckligtvis finns det sajter som gör jobbet åt dig. Eller som, till och med, kan hitta produkter som du kan få helt gratis. Ett exempel på en sådan sajt är: https://greatoffers.se/produkt/.
  • Tänk innan du köper. Det är lätt att svepas med av de oändliga shoppingmöjligheter som internets marknadsplatser har att erbjuda. Men det är viktigt att komma ihåg hur onödigt det är att köpa saker som du inte behöver. Därför ska du aldrig handla för att spara – oavsett hur bra ett erbjudande verkar vara. Något som kanske verkar motsäga sig punkten ovan. Men försök komma ihåg – allt med måtta.
  • Se över reglerna. Det är numera viktigt att ha koll på varifrån du beställer en produkt. Efter en regeländring i våras tillkommer det nämligen en avgift på alla varor som är köpta utanför EU. Avgiften är 75 kr för varor till ett värde på upp till 1500 kr, överstiger varornas värde den summan blir avgiften istället 125 kr.

Mer onlineshopping i framtiden

Onlineshopping är en växande bransch – bara under 2017 ökade omsättningen inom den svenska e-handeln med 67 miljarder kronor – vilket motsvarar en tillväxt på hela 16 procent. Idag utgör e-handeln ungefär en tiondel av all detaljhandel i Sverige, men den beräknas att fortsätta att öka. Experter tror att övergången från fysiska butiker till digitala är mer eller mindre ofrånkomlig.

Men denna växande bransch, med att allt större utbud, innebär också att kunderna får större möjlighet att ställa krav på återförsäljarna. Om kunden inte upplever att den blir väl bemött kan den alltid handla hos någon annan. Med internet har det också blivit enklare att jämföra priser, vilket leder till ökad konkurrens och prispressning mellan nätbutikerna. Något som är väldigt fördelaktigt för dig som konsument.